Το βραβείο της πιο χιλιοειπωμένες ατάκας της χρονιάς μεταξύ ενός καθηγητή και ενός μαθητή της Γ’ λυκείου, το κερδίζει η ατάκα: πρέπει να έχεις πρόγραμμα!

Πώς όμως βάζουμε ένα σωστό πρόγραμμα και γιατί είναι τόσο σημαντικό;

Αν κοιτάξουμε ένα εβδομαδιαίο πλάνο θα δει κανείς ότι η εβδομάδα έχει 168 ώρες και από αυτές οι 56 είναι ύπνος συνεπώς απομένουν 112 ώρες και αν αφαιρέσεις από αυτές περίπου 60 για σχολείο, φροντιστήριο και μετακινήσεις απομένουν γύρω στις 50 ώρες την εβδομάδα, που πρέπει να τις εκμεταλλευτεί κάνεις για διάβασμα, δραστηριότητες και ξεκούραση.  Ο χρόνος είναι ίδιος για όλους, οπότε δεν θα εστιάσουμε στο αν είναι λίγες οι πολλές οι διαθέσιμες ώρες. Είναι αυτές που είναι και καλούμαστε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό ώστε να είμαστε στο μέγιστο των δυνατοτήτων μας αποδοτικοί. Πάμε να δώσουμε 6 συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να φτιάξουμε ένα σωστό πρόγραμμα και να διαχειριστούμε τον χρόνο μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο!

ΣΥΜΒΟΥΛΗ 6η : ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Στην καταγραφή αυτή καλούμαστε να σημειώσουμε ότι έχουμε να κάνουμε σε εβδομαδιαία βάση, όπως ασκήσεις φυσικής, χημείας βιολογία και έκθεση. Αλλά όχι μόνο αυτά καταγράφουμε και το διαγώνισμα της Κυριακής και την βόλτα με έναν φίλο, την προπόνηση και το scroll down στο instagram και τικ-τοκ.  Και αφού έχει γίνει η λίστα όλων αυτών περνάμε στο δεύτερο στάδιο το στάδιο της αξιολόγησης αξιολόγησε ποιες από τις υποχρεώσεις σου είναι περισσότερο σημαντικές και επείγουσες για αυτήν την εβδομάδα και ποιες λιγότερο ώστε να αφιερώσεις περισσότερο χρόνο σε αυτές που είναι ψηλά στην λίστα και λιγότερο σε αυτές που είναι χαμηλά παραδείγματος χάρη εάν την Κυριακή γράφεις διαγώνισμα στη φυσική αλλά θέλεις να βγεις βόλτα και με τον Κώστα αλλά τον Κώστα τον είδες και την άλλη τότε ίσως ο Κώστας μπορεί να περιμένει το επόμενο σουκού

ΣΥΜΒΟΥΛΗ 5η : ΥΠΟΛΟΓΙΖΩ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ

Αφού έχουμε φτιάξει την λίστα με τις υποχρεώσεις και τις έχουμε βάλει σε μία σειρά προτεραιότητας,  τώρα θα πρέπει να τις εντάξουμε και μέσα στο εβδομαδιαίο μας πρόγραμμα. Για να γίνει σωστά αυτό και να εκμεταλλευτούμε στο βέλτιστο το πρόγραμμά μας και τα κενά μας, θα πρέπει να υπολογίσουμε τον χρόνο που χρειάζεται η κάθε δουλειά.  Αν για παράδειγμα η Δευτέρα είναι μία πιεστική μέρα για εσένα, με ένα μισάωρο κενό κάπου στο απόγευμα και ένα τρίωρο ελεύθερο στο κλείσιμο της ημέρας,  θα ήταν ανούσιο να ξεκινήσεις να λύνεις τις 10 ασκήσεις που έχεις για τη φυσική στο μισάωρο κενό σου,  διότι μέχρι να διαβάσεις την εκφώνηση να καταγράψεις τα δεδομένα και να οργανώσεις τις σκέψεις σου θα περάσει ο διαθέσιμος χρόνος σου.  Ανταυτού θα μπορούσες να εκμεταλλευτείς εκείνο το μισάωρο στο να μάθεις απέξω δύο παραγράφους Βιολογίας και το βράδυ στο διαθέσιμο τρίωρο σου να λύσεις τις ασκήσεις φυσικής.  Οπότε αντιλαμβάνεστε ότι είναι σημαντικό να γνωρίζεις πόσο χρόνο χρειάζεσαι για την κάθε δουλειά ώστε να την τοποθετήσεις εκεί που θα είσαι πιο αποδοτικός.  Το να υπολογίζεις τον χρόνο που χρειάζεσαι για μία δουλειά είναι και αυτό δύσκολο. Θα δείτε πως τον πρώτο καιρό θα πέφτετε συχνά έξω στους υπολογισμούς σας αλλά σιγά-σιγά θα γίνετε καλοί σε αυτό!

ΣΥΜΒΟΥΛΗ 4η : ΜΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ ΤΟ ΑΚΑΤΟΡΘΩΤΟ

Επειδή είπαμε πως με πρόγραμμα γίνονται όλα, δεν σημαίνει ότι μπορείς να κάνεις και τα πάντα σε μία εβδομάδα! Αν ας πούμε θέσεις σαν στόχο να κάνεις γενική επανάληψη σε φυσική και βιολογία, 25 ασκήσεις χημείας και να γράψεις τρεις εκθέσεις και την Κυριακή θέλεις να δεις και τον ΠΑΟΚ  δύο είναι τα πιθανά σενάρια. Το πρώτο να απογοητευτείς με τον τεράστιο όγκο δουλειάς που έχεις θέσει στον εαυτό σου και να μην ξεκινήσεις κάν την προσπάθειά σου με αποτέλεσμα να δεις μόνο τον ΠΑΟΚ την Κυριακή.  Και το δεύτερο σενάριο, ακόμα και να κάνεις ένα 30 με 40% της δουλειάς που έχεις αναθέσει  στον εαυτό σου, στο τέλος της εβδομάδας δεν θα νιώθεις μία ευτυχία αλλά μία αποτυχία διότι δεν έβαλες check στους στόχους που έθεσες. Για αυτό λοιπόν είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τον εαυτό μας και να θέτουμε στόχους ρεαλιστικούς ως προς εμάς και εβδομάδα με τη βδομάδα να προσπαθούμε να γινόμαστε καλύτεροι και να ξεπερνάμε τον ίδιο μας τον εαυτό!

ΣΥΜΒΟΥΛΗ 3η : ΣΠΑΣ’ΤΟ ΣΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ

Αν ζητήσεις από μία μερίδα κόσμου να περπατήσει μία διαδρομή 40 χιλιομέτρων τότε η πρώτη αντίδραση τους θα είναι να σου πουν πως αυτό είναι ακατόρθωτο!  Κάθε μεγάλη διαδρομή όμως καλύπτεται κάνοντας απλά ένα βήμα και έπειτα σπάς την διαδρομή σε κομμάτια.  Αν γυρίσουμε στο παράδειγμά μας με το διαγώνισμα φυσικής.  Έστω ότι για την προετοιμασία σου γνωρίζεις πως χρειάζεσαι 10 ώρες διάβασμα.  Μόνο που ακούς αρχικά ότι πρέπει να διαβάσεις δέκα συνεχόμενες ώρες φυσική σου έρχεται να λιποθυμήσεις,  άσε που δεν μπορείς να βρεις πουθενά στο κέντρο σου 10 ώρες συνεχόμενες για να τοποθετήσεις αυτό το task. Αν όμως  σπάσεις αυτό το δεκάωρο σε πέντε δύωρα και τα τρία από αυτά τα τοποθετήσεις μέσα στην εβδομάδα και το τετράωρο που περισσεύει θα το βάλεις 2 ωρίτσες το Σάββατο το πρωί και 2 ωρίτσες το Σάββατο το απόγευμα μετά το μεσημεριανό φαγητό και την ξεκούραση βλέπεις πως έχεις σπάσει όλη αυτήν τη μεγάλη δουλειά σε κομμάτια.  Βρήκες χώρο στο πρόγραμμά σου να τοποθετήσεις αυτές τις δουλειές και επίσης είσαι πιο αποδοτικός στο να διαβάζεις δύωρα από ότι αν τα διάβαζες 10 ώρες συνεχόμενα φυσική και το κεφάλι σου θα είχε γίνει πουρές.

ΣΥΜΒΟΥΛΗ 2η : ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΕΣΕΝΑ

Όλοι μας έχουμε κάποιες αγάπες σε αυτή τη ζωή.  Μουσική, αθλητισμό, τέχνες και οτιδήποτε αγαπάει ο καθένας.  Αν για παράδειγμα κάποιος αγαπάει το ποδόσφαιρο, αντιλαμβάνομαι ότι δεν υπάρχει πολύς χρόνος για να παρακολουθήσει όλες τις προπονήσεις της ομάδας του αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα έπρεπε να τα παρατήσει και να σταματήσει να κάνει αυτό που αγαπάει.  Θα μπορούσε παραδείγματος χάρη να πάει την Κυριακή μαζί με την παρέα του σε ένα 5×5 και να κάνει αυτό που αγαπάει.  Και πριν σκεφτείς ότι έτσι χάνεις 2 ώρες από το διάβασμα, να σκεφτείς ότι έχεις αφιερώσει δύο ώρες σε εσένα κάνοντας το αγαπημένο σου χόμπι και έχεις γεμίσει τις μπαταρίες σου και την ενέργειά σου για να έχεις μία αποδοτική εβδομάδα!

ΣΥΜΒΟΥΛΗ 1η : ΑΝΑΒΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑ-Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΧΘΡΟΣ

Είσαι στο γραφείο σου και έχεις ετοιμάσει όλες σου τις σημειώσεις. Είσαι πανέτοιμος να ξεκινήσεις διάβασμα. Ξαφνικά νιώθεις μία λιγούρα,  πηγαίνεις στο ψυγείο, το κοιτάς, το κοιτάς για 5 ολόκληρα λεπτά, θαρρείς  και όσο περισσότερο το κοιτάς θα γεμίσει καινούργια πράγματα, πλένεις τα πιάτα, σκουπίζεις, κουρεύεις το γκαζόν με το ψαλιδάκι για τα νύχια!  Έχεις κάνει ότι περνάει από τα χέρια σου για να μην ξεκινήσεις το διάβασμα. Είσαι αναβλητικός!  Ο άνθρωπος τείνει να λειτουργεί αναβλητικά πολλές φορές όταν έχει να φέρει εις πέρας πολλές υποχρεώσεις. Κάθε φορά που θα πιάνετε τον εαυτό σας να γίνεται αναβλητικός πάρτε τον από το αυτί και πείτε:  πάμε ρε μάγκα!  τώρα θα ξεκινήσουμε το διάβασμα!  Ξεκινήστε,  μπείτε στη δράση,  δεν είναι εύκολο αλλά θα δείτε πως μόλις μάθετε να λειτουργείτε κατά αυτόν τον τρόπο, τον τρόπο του προγράμματος, οι επιδόσεις σας θα ανέβουν εκθετικά!

Αυτές ήταν έξι συμβουλές από εμένα.  Ελπίζω να βοηθήσουν να οργανώσετε καλύτερα το χρόνο σας και να φτιάξετε ένα πρόγραμμα.  Μπορείτε να κρατήσετε όποιες από αυτές νιώθετε ότι ταιριάζουν σε εσάς και να απορρίψετε όποιες νιώθετε ότι δεν ταιριάζουν με το χαρακτήρα σας.

Καλή δύναμη και καλή επιτυχία στην πορεία σας προς τις πανελλήνιες εξετάσεις!