Ένας άνθρωπος αντισυμβατικός, ένας άνθρωπος που γεννήθηκε και ανέπτυξε τις θεωρίες του σε μια εποχή σκοταδισμού. Ο λόγος για τον Galileo Galilei, τον οποίο ο ίδιος ο Albert Einstein και ο Stephen Hawking χαρακτήρισαν πατέρα της σύγχρονης επιστήμης.

Ο Γαλιλαίος γεννήθηκε το 1564 στην Πίζα. Πατέρας του ήταν ο Βιντσέντσο Γαλιλέι ο οποίος ήταν μουσικός. Μόλις ο Γαλιλαίος έφτασε σε ηλικία που θα έπρεπε να εγγραφεί σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα οι γονείς του τον πήγαν σε ένα μοναστήρι το οποίο υπαγόταν στο Τάγμα των Βενεδικτίνων. Εκεί ο Γαλιλαίος έμαθε τις αρχές της πειθαρχίας και της αυστηρότητας, ένας τρόπος ζωής που του άρεσε ιδιαίτερα. Ο πατέρας του όμως δεν ήθελε να ενσωματωθεί στο Τάγμα διότι ήθελε να τον σπουδάσει Γιατρό. Έτσι λοιπόν ο Γαλιλαίος πείθετε από τον πατέρα του να εγκαταλείψει το μοναστήρι και να εγγραφεί στο πανεπιστήμιο της Πίζας όπου και ξεκινάει την φοίτηση του στην ιατρική. Το μυαλό του Γαλιλαίου όμως δεν ήταν εκεί. Ο ίδιος έφευγε από τα μαθήματα της σχολής του και παρακολουθούσε κρυφά μαθήματα μαθηματικών και φυσικής. Έπειτα από έναν χρόνο αφήνει την ιατρική και ξεκινάει τις σπουδές του στα Μαθηματικά.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

Το 1586 γράφει το πρώτο του βιβλίο : The little Balance στο οποίο περιγράφει την μέθοδο του Αρχιμήδη για τον υπολογισμό του ειδικού βάρους των σωμάτων.

Το 1589 κερδίζει την θέση του καθηγητή Μαθηματικών στο πανεπιστήμιο της Πίζας όπου και κάθεται για τρία χρόνια. Στην διάρκεια αυτή καταφέρνει με πειραματική εφαρμογή να καταρρίψει την θεωρία του Αριστοτέλη σύμφωνα με την οποία τα σώματα με διαφορετική μάζα πέφτουν με διαφορετική ταχύτητα και σε διαφορετικούς χρόνους.

Μέτα τα τρία χρόνια της παραμονής του στο πανεπιστήμιο της Πίζας παραιτείται για οικονομικούς λόγους και βρίσκει την ίδια θέση στο πανεπιστήμιο της Παδούας. Εκεί ο μισθός είναι καλύτερος και ο ίδιος ενθουσιασμένος διδάσκει Ευκλείδεια Γεωμετρία και γεωκεντρική Αστρονομία.

Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟΥ

Το 1609 ο Γαλιλαίος ξεκινάει την μελέτη και την κατασκευή ενός τηλεσκοπίου. Κατασκευάζει λοιπόν ένα όργανο που αρχικά πετυχαίνει μεγέθυνση αντικειμένου κατά 4 φορές. Εργαζόμενος όμως πάνω σε αυτό και εφαρμόζοντας τις μαθηματικές του γνώσεις καταφέρνει να το εξελίξει και το φτάνει σε επίπεδο που μεγεθύνει αντικείμενα 8 φορές.

Η αρχική σκέψη που τον οδήγησε την κατασκευή τηλεσκοπίου ήταν η εφαρμογή του σε στρατιωτικούς σκοπούς, όπως παραδείγματος χάριν ο έγκαιρος εντοπισμός εχθρικών στρατευμάτων σε μεγαλύτερη απόσταση.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΟΥΡΑΝΙΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ

 Όμως στο τέλος του 1609 στρέφει το τηλεσκόπιο προς τον ουρανό. Οι ανακαλύψεις και οι παρατηρήσεις από δω και πέρα πάμπολλες. Παρατηρεί αρχικά ότι η σελήνη στρέφει πάντα προς τα εμάς την ίδια πλευρά, βλέπει πάνω στην επιφάνεια της τα όρη τις κοιλάδες και τους κρατήρες. Είδε επίσης τον δακτύλιο του Κρόνου, ανακάλυψε 4 δορυφόρους του Δία. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αρχίζει να εδραιώνεται η σκέψη ενός ηλιοκεντρικού συστήματος έναντι αυτό του γεωκεντρικού.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ VS ΓΑΛΙΛαιΟΣ

Οι παρατηρήσεις του Γαλιλαίο σχετικά με την θέση των ουράνιων σωμάτων και τις περιστροφής τους γύρω από τον ήλιο αρχίζουν να θορυβούν την καθολική εκκλησία αλλά όχι ακόμα σε έντονο βαθμό αφού του υπαγορεύουν να συνεχίσει το έργο του αλλά μόνο σε υποθετικό επίπεδο.

DIALOGUE

 Ο Γαλιλαίος όμως δεν σταματάει εκεί και το 1624 ξεκινάει να γράφει το μεγάλο του έργο, το Dialogue το οποίο και θα ολοκληρώσει μετά από 6 χρόνια. Ο πλήρης τίτλος του βιβλίου είναι : Διάλογος περί των δυο μεγίστων συστημάτων του κόσμου, Πτολεμαιικού και Κοπερνίκειου. Στο έργο αυτό πραγματεύονται οι τοποθετήσεις του Πτολεμαίου και του Κοπέρνικου. Ο Πτολεμαίος πίστευε πως η γη αποτελούσε το κέντρο του ηλιακού συστήματος και ότι τα ουράνια σώματα περιστρέφονται γύρω από αυτήν ενώ ο Κοπέρνικος έλεγε πως το κέντρο είναι ο ήλιος και τα ουράνια σώματα περιστρέφονται γύρω από αυτόν.

Αμέσως μετά την έκδοση του βιβλίου η καθολική εκκλησία παγώνει την κυκλοφορία του και καλούν τον ίδιο να παρουσιαστεί στην Ρώμη όπου και τον κατηγορούν σαν απατεώνα και αιρετικό.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΗ ΜΕΤΑρΥΘΜΙΣΗ

 Για να καταλάβουμε όμως λίγο καλύτερα και το background αξίζει να αναφέρουμε πως κατά την διάρκεια του 16ου αιώνα η καθολική εκκλησία δεχόταν συνεχώς πλήγματα κυρίως από την προτεσταντική μεταρρύθμιση. Ως κίνημα είχε πρωτεργάτη τον Μαρτίνο Λούθερο ο οποίος ήρθε σε σύγκρουση με την εκκλησία αρχικά για την έκδοση συγχωροχαρτίων και ακολούθησαν οι 95 θέσεις που τοποθετούνταν έναντι της καθολικής εκκλησίας. Για τον λόγο αυτό η ανοχή της εκκλησίας ήταν μηδαμινή σε έναν ακόμα καινοτόμο άνθρωπο ο οποίος θα ανέτρεπε τις παραδοσιακές ερμηνείες των Γραφών.

Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ

Το 1619 η εκκλησία τοποθετεί το βιβλίο “ Dialogue “ στον πίνακα των απαγορευμένων συγγραμμάτων και τον καλούν στο δικαστήριο της Ιερά Εξέτασης με την κατηγορία ότι οι τοποθετήσεις του περί της κίνησης της γης γύρω από τον ήλιο έρχονται σε σύγκρουση με την Βίβλο. Για να αποφύγει την κατηγορία και την ποινή του θανάτου ο Γαλιλαίος αρνείται τις θεωρίες του. Ο πάπας τότε τον καταδικάζει για τα επόμενα χρόνια σε κατ΄οίκον  περιορισμό.

ΚΙ ΟΜΩΣ ΓΥΡΙΖΕΙ

Ο μύθος λέει πως την στιγμή που το δικαστήριο εξήγγειλε την ποινή του ο ίδιος γύρισε από την άλλη και είπε την γνωστή φράση : Κι όμως γυρίζει.

4 χρόνια μετά την καταδίκη του χάνει το φως του και το 1642 πεθαίνει στην Τοσκάνη σε ηλικία 77 χρόνων.

Κλείνοντας θα αναφερθούμε σε κάτι που ο ίδιος είπε, μια φράση που κρύβει τον λόγο της εξαίρετης επιστημονικής του πορείας αλλά και της άδικης καταδίκης του.

« Δεν νιώθω υποχρεωμένος να πιστέψω πως ο ίδιος Θεός που μας προίκισε με αισθήσεις, λογική και πνεύμα, μας προόριζε να απαρνηθούμε την χρήση τους»